RSS

You are here

Одговори на питања листа "Политика" - "Ер Србија"

Kоји модели помоћи држава разматра када је реч о "Ер Србији"? Да ли се размишља о повећању власничког удела? Kолико би могла да кошта та помоћ? Kолики су губици "Ер Србије"?  Да ли се разматра нека врста помоћи Аеродрому "Никола Тесла"?

 

Имајући у виду бројне изазове којима је изложена светска авио-индустрија, сведоци смо да нема државе која већ није прискочила у помоћ својим компанијама или да то није најавила да ће урадити у најскоријем року. Разлози су више него очигледни. Авио-компаније у свакој држави имају значајну улогу и удео у БДП-у, уз огроман утицај на привреду и туризам и број радних места.

 

Веома је важно да се настављају улагања и у наше аеродроме, који су претрпели штету због привремене обуставе међународног комерцијалног авио-саобраћаја. На београдском аеродрому "Никола Тесла" тренутно су у току инфраструктурна улагања у модернизацију и проширење аеродрома, као и у изградњу новог центра контроле летења SMATSA, укупне вредности око 60 милиона евра.

 

Поред наставка улагања у инфраструктуру у ваздушном саобраћају, озбиљна пажња биће посвећена и санирању штете у ваздушном саобраћају, који је можда претрпео и највећу штету од свих видова саобраћаја. Око 40 милиона је досадашња штета, а до краја године процењују се на око 190 милиона евра.

 

Влада Србије ће свакако наставити да пружа одговарајућу подршку националном авио-превознику, у складу са најбољом праксом ЕУ кад је реч о помоћи држава чланица ЕУ својим националним авио-компанија. У овој кризи показало се колико је важно што Република Србија има националног авио-превозника, који је вратио више од 13.000 наших грађана у Републику Србију од почетка ванредног стања. Важно је створити услове да "Ер Србија" ради, и у том циљу ће се разматрати различите врсте помоћи, од постојећег модела са улагањем у авио-флоту, до потенцијалног увећања власничког удела државе у компанији. Анализе на ову тему се још раде, а биће узете у обзир све могућности које могу да допринесу даљем развоју "Ер Србије".

 

Кад је реч о помоћи "Ер Србији", предлажу се четири различите основе за регулисање обавеза и помоћи, који ће бити детаљније размотрени и анализирани:

-          Помоћ у превазилажењу привредних губитака односно штете коју "Ер Србија" трпи због уредбе (забрана авио-превоза путника), а за све време трајања рецесије у ваздушном саобраћају

-          Покриће трошкова које је "Ер Србија" имала кроз одржавање и резервацију авиона спремним за коришћење за потребе државе

-          Покриће трошкова извршеног авио-превоза путника и робе

-          Предлог помоћи за потребе развоја "Ер Србије" коју би обезбедили власници

 

Пре свих других могућности у вези са обавезама "Ер Србије", прво ће се разматрати могућности ослобађања или одлагања пореских и комуналних обавеза, нарочито оних према држави.