You are here

ВЕСИЋ: ДИГИТАЛНО СПАЈАЊЕ ВАГОНА ЈОШ ЈЕДАН КОРАК КА ПОТПУНОМ УСАГЛАШАВАЊУ СА ДИРЕКТИВАМА ЕУ

На Железничкој станици Нови Београд данас је представљена најсавременија технологија дигиталног аутоматског спајања вагона, а министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић је истакао да је то још један корак ка потпуном усаглашавању са директивама ЕУ, пошто се до краја године очекује усвајање Закона о безбедности зелезничког саобраћаја.         

"Данас чинимо један крупан корак ка приближавању Србије ка ЕУ. Ми смо у железничком транспорту предузели крупне кораке последњих година, а како смо чули да ће Европа много више улагати у железнице трудимо се да и ми будемо део тих напора како би наше железнице биле боље и напредније", истакао је Весић.

Како је рекао, приоритети министарства на чијем је челу су развој железничког и водног транспорта.

"На тим пројектима радимо заједно са партнерима из ЕУ. Током овог пролећа смо усвојили Закон о интероперабилности железничког система и Закон о железничком саобраћају где смо потпуно применили све директиве ЕУ и у великој мери се усагласили са европским директивама када је у питању железнички транспорт", нагласио је министар.

Весић је додао да ће се по Закону о безбедности железничког саобраћаја увести обавезне заштитне ограде на свим пругама на којима се вози преко 100 километара на сат, као и обавезну заштиту од буке за пруге које пролазе кроз насељена места.

Он је подсетио да ћемо са Железничке станице Нови Београд 2025. године имати директане поласке брзог воза за Будимпешту који ће се кретати брзином од 200 километара на сат.                     

Такође, истакао је да се захваљујући подршци ЕУ ради пруга између Београда и Ниша дужине 230 километара.

"У јануару ћемо расписати тендер за надзор, а тендере за изградњу за други и трећи лот у мају, а до краја наредне године тендер за изградњу првог лота пруге Београд-Ниш", рекао је Весић. 

Такође, додао је да ће реконструкција пруге од Ниша до Димитровграда почети до краја месеца, а да ће до краја године бити одређен извођач и за обилазницу око Ниша.

"Надам се да ће ЕУ помоћи да владе Северне Македоније и Србије добију грант и финансирање за изградњу пруге од Ниша до Скопља чија је дужина неких 185 километара", рекао је Весић.

Весић је подсетио на потписани меморандум са БиХ о заједничкој реконструкцији пруге од Београда до Сарајева, и истакао да је то први заједнички пројекат две земље који је потписан након Дејтонског споразума.

Aмбасадорка Немачке у Србији Анке Конрад је истакла да се данас види значај дигиталне аутоматске спојнице у области железничког саобраћаја.

"До сада је спајање вагона у европском железничком транспорту робе вршено ручно. То ће се сада променити. Савезно министарство за дигитализацију и саобраћај Немачке је од 2020. издвојила преко 20 милиона евра за пројекат истраживана технологије дигаталне аутоматске спојнице", рекла је Конрад.

Навела је да европски конзорцијум тренутно врши тестирање технологије на 20 локација у седам земаља.

"Планирано је да се до 2030. године пола милиона теретних вагона опреми овом дигиталном спојницом. Њен бенефит је очигледан", рекла је амбасадорка.

Амбасадор ЕУ у Србији Емануеле Жиофре је истакао да се ЕУ труди да доста улаже у повезивање и транспорт.

Он је поменуо инвестиције ЕУ у Србији и притом истакао реконструкцију пруге од Београда до Ниша, "Коридор 10" за који је у грантовима и позајмицама издвојен износ од 2,2 милијарде евра.

Жиофре је рекао да је ће технологија дигиталног аутоматског спајања вагона позитивно утицати на транспорт.

Најсавременију технологију аутоматског спајања вагона данас је представила Транспортна заједница у сарадњи са пројектом ДАЦ4ЕУ - Дигитална аутоматска спојница за Европу (Дигитал аутоматиц цоуплерс фор Еуропе) и Министарством грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Директор Транспортне заједнице Матеј Закоњшек је истакао да је данашња демонстрација дигиталне спојнице прва на Балкану и овом делу Европе.

Он је рекао да се вагони данас, као и пре 200 година, повезују ручно, што је временски интензиван, напоран, а често и опасан посао.

Како је рекао, технологија дигиталне спојнице је представљена само у Белгији, Швајцарској, Шведској и Немачкој.

Такође, додао је да Западни Балкан може бити лидер у железничком саобраћају.

"Имамо експерте и искуства која су потребна како би то постигли", нагласио је он.